Jumlah Paparan Halaman

20.6.12

MASUK SUKU.....

8.45 malam 21 Jun 2012, Warsaw, Poland atau jam 2.45 pagi 22 Jun 2012 waktu Rombau dan kawasan sekitar yang samo waktu dongan eh. Sepak Mula Suku-Akhir Pertama UEFA EURO 2012. Baru suku, belum akhir lagi.

YA! Baru SUKU. Tetapi suku ni bukan sebarang suku. Suku yang ini bakal menghantar pulang empat lagi pasukan yang bernasib malang.


Sebelum mencongak suku, lihat dahulu kedudukan akhir peringkat kumpulan.
Kejutan peringkat kumpulan ini bercampur-baur. Holland merupakan pasukan yang paling terkejut. Naib Juara Piala Dunia 2010 itu bukan sahaja tidak layak ke suku-akhir malah turut gagal memungut waima setengah mata pun. Satu episod duka di musim panas Eropah. Senasib dengan Ireland.

Russia lebih terkejut kerana tersingkir angkara peraturan pertandingan yang menyatakan, mana - mana dua atau lebih pasukan yang terikat sama mata di peringkat kumpulan akan dipisahkan dengan perbandingan HEAD TO HEAD pasukan berkenaan. Bukan seperti kelaziman dengan mengambilkira perbezaan gol diikuti jaringan dan bolos.

Peraturan HEAD TO HEAD ini telah lama digunapakai di Liga Sepanyol tetapi tidak di negara - negara lain. Angkara peraturan HEAD TO HEAD ini, Russia gagal masuk suku kerana tewas kepada Greece, biarpun perbezaan gol memihak kepada mereka. Syiannnnnnnnn Andrei Arshavin, tak dapek masuk suku.

Selain itu, Poland dan Ukraine selaku tuan rumah bersama juga gagal masuk suku. Bukan mereka tidak bagus. Tetapi, pasukan lain lebih bagus daripada mereka.

Lihat pula catatan aku berkenaan pasukan yang masuk suku ni,

Selain Jerman, tidak kelihatan ada pasukan yang benar - benar dominan di peringkat kumpulan.

Sepanyol yang menjadi pilihan utama untuk bergelar juara nampaknya tercungap - cungap dan hongeh nak masuk suku ni. Di mata aku, Czech dan England juga tidak menampakkan sebarang tanda mereka boleh pergi lebih jauh daripada suku ni.

Jadual SUKU-AKHIR adalah seperti berikut;
Aku pilih PORTUGAL untuk menang pertarungan suku ni. Sebabnya, Christiano Ronaldo ada bersama mereka. Jika CR bermain untuk Czech, alamatnya, bekas penjajah Melaka itu akan pulang ke negara mereka pada 22 Jun.

Di bawah pula, JERMAN menjadi pilihan aku kerana nampaknya inilah satu - satunya pasukan yang mempunyai playmaker yang menjadi jeneral padang.

Biarpun tidak mencapai tahap Micheal Platini dan Maradona, Bastian Schweinsteiger agak menonjol selaku jenaral padang kali ini.

Sorry Greece, anda bukan pilihan aku. Jerman bakal menang dalam tempoh 90 minit.
Sepanyol atau Peranchis. Spain or France. Aku pilih S untuk melepasi peringkat suku ni. Mungkin kedua - keduanya bakal dipisahkan dengan penentuan sepakan penalti.

Suku yang terakhir akan melibatkan,
Apabila dua pasukan yang bermain bola secara straightforward ini bertemu, aku fikir, permainannya akan berkisar kepada pertembungan kepala, bahu dan siku. Tidak ketinggalan juga, pertarungan tulang kering bakal berlaku. Pilihan aku, Italy bakal menang menerusi penentuan sepakan penalti.

Peringkat SEPARUH-AKHIR aku ramalkan seperti ini,
Kecuali Portugal, tiga lagi pasukan di atas adalah pasukan pilihan UEFA untuk berada di tahap itu. Satu lagi pasukan yang dianggap top four adalah Holland. Malangnya, mereka dah lama balik ke Amsterdam.

CUIT SIKIT:

Jika bukan ini yang ke FINAL,

aku fikir EURO 2012 sangat malang. Malang kerana dua pasukan pilihan utama gagal beraksi di final.

Pesan aku kepada Sepanyol dan Jerman, jangan balik dulu selagi anda tidak ke final.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MyBis

MOYANG AKU PESAN....

wahai anak cucu cicit piut sekelian... TAK BERUBAH : PADAH