Jumlah Paparan Halaman

7.12.11

JANJI PALONG.....

Janji Palong?
Ya! Janji Palong. Janji yang dilafaz dan dilancarkan di Felda Palong 4,5 & 6 baru - baru ini.
Janji yang dilafaz dan dilancarkan oleh bukan sembarangan sosok. Ianya dibuat oleh Ketua Pembangkang Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Janji pasal apa tu?

Bacalah seterusnya.....

CUIT SIKIT:

BAGI AKU, Pro dan kontra berkaitan janji itu adalah melibatkan perkara satu dan dua. Sejak 1991, Felda tidak lagi bergantung kepada bajet kerajaan untuk meneruskan kelangsungan hidup.

Bajet pengurusan, pembayaran gaji dan elaun kakitangan,  mengadakan pelbagai program sosial serta membayar kembali hutang pembangunan rancangan kepada kerajaan, adalah dikorek sepenuhnya menerusi pendapatan daripada ladang - ladang FELDA yang 830 ribu ekar itu.

Mantan Pengerusi FELDA, YM Tan Sri Raja Alias telah meninggalkan sejumlah sekitar RM 8 billion tunai kepada pihak pengurusan seterusnya menerusi urustadbir kewangan yang baik dan cekap.

Namun, walau pun Felda mempunyai aset tunai yang banyak ketika itu, sebagai kakitangan, aku mengalami zaman pembaikan rumah bernilai RM 800.00 setiap rumah ketika itu [1990'an-2000]. Tiada apa - apa yang dinikmati oleh Peneroka dan ahli keluarga mereka ketika itu.

Kini, setelah bertukar kepimpinan, kakitangan Felda akan diberikan kemudahan perumahan berwajah baru. Khabarnya ada banglo dan semi-d. Rumah peneroka juga berubah menerusi skim pembaikan dan pembesaran rumah. Anak - anak peneroka dan kakitangan turut menikmati kemudahan pembiayaan pelajaran di peringkat tinggi. Malah, ada yang diberikan biasiswa untuk melanjutkan pelajaran di luar negara.

SEMUA KEMUDAHAN itu adalah hasil sumbangan ladang - ladang Felda yang diuruskan secara komersil oleh Felda Plantations Sdn. Bhd.

TETAPI, jika tidak diberikan ladang - ladang itu kepada generasi kedua dan ketiga, maknanya, semakin ramailah generasi kedua, ketiga dan seterusnya, tidak akan memiliki apa - apa aset, walau pun mereka masih menetap di rancangan.

Akhirulkalam, demi kepentingan rakyat yang banyak, wajarlah perkara satu dan dua itu dilaksanakan.

Bab bajet pengurusan, biarlah Felda kembali dibiayai oleh kerajaan seperti dulu - dulu. Kalau perlu, kita pinjamlah dari mana - mana pihak yang banyak duit. TAK GITU?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MyBis

MOYANG AKU PESAN....

wahai anak cucu cicit piut sekelian... TAK BERUBAH : PADAH