Jumlah Paparan Halaman

16.12.11

DAH LE PEMALAS, BANGANG PULAK TU.....

BUAT KESEKIAN KALINYA, aku menerima panggilan daripada pihak yang mendakwa dirinya mewakili IPTS dan menawarkan peluang belajar.

DAN, buat kesekian kalinyalah, panggilan itu aku akan jawab dengan " TOLONG HANTAR SECARA BERSURAT SEKIRANYA ANDA / IPTS ANDA BUKAN PEMBOHONG ".

DAN, kebiasaannya, aku tidak akan menerima sebarang surat daripada pihak berkenaan. Aku tahu kenapa jadi demikian. Sebab yang membuat panggilan itu adalah ejen atau kakitangan kolej - kolej kokak yang tidak berduit untuk menghantar surat. Mungkin menaip surat rasmi pun, mereka ini tidak tahu.

HARI INI, jam 3.25 petang aku menerima satu lagi panggilan dari pihak yang mendakwa sebagai Kolej KLMU Cawangan Seremban. Nombornya 06 764 4477. Memang sah itu nombor talian tetap kawasan Seremban.

Apabila aku bertanya bagaimana dia boleh mendapat nombor handset aku, pompuan tu dah gelabah. Apabila aku kata, kalau nak berniaga, berniagalah secara profesional iaitu menerusi surat rasmi, dia lagi gelabah. Lantas, talian dimatikan.

Sekitar jam 03:30:40, hanset aku berdering. Bukan panggilan tetapi satu sms telah masuk. Tertera nombor pengirim sebagai berikut +60172984312. Tulisnya di sms berkenaan; Sorryl ah kalau disturb u! Kalau tu num. peribadi u, takde lah pihak kami bole dapat num.u! I pn tak tau mcm mane parents u didik u smpai u takde adab! Sory agaian.

Apabila aku balas sms dengan menekankan peri pentingnya berurusan secara bersurat, budak pompuan bangang tu terus kekal dengan kebangangannya. Menurut pompuan bangang tu, membuat panggilan adalah lebih jimat berbanding menghantar surat.

Mungkin benar ia murah tetapi bagi aku yang terdidik selama 28 tahun oleh FELDA, tiada yang lebih rasmi dan tidak meragukan melainkan menerusi surat. Sebabnya mudah. Menerusi surat, pastinya ada nama kolej, alamat tetap serta nombor telefon, faks dan juga e-mel. Lebih mustahak, surat itu pastinya akan ditandatangani oleh pihak yang berkuasa di IPTS berkenaan. DAN, ianya pastilah akan disimpan di satu fail sebagai kemudahan rujukan apabila perlu.

SELAMA berbalas - balas SMS sehingga jam 04:53:50, apa yang aku dapat mengkaji keperibadian pompuan bangang tu adalah:

1. STAF YANG PALING PEMALAS DI DUNIA.
Alasan dia, membuat panggilan adalah lebih senang berbanding menulis surat. Aku tahu, SOP semua pihak samada swasta mahu pun kerajaan, semua urusan rasmi hendaklah menerusi surat. Hanya si PEMALAS sahaja yang mengatakan sebaliknya.


2. STAF YANG PALING BANGANG DI DUNIA.
Alasan aku, dia sepatutnya bukan menegakkan benang basah sebalik bertanya aku bagaimana untuk menulis surat sekiranya dia tak tahu.

CUIT SIKIT:

Aku tanpa ragu - ragu mengatakan ada pihak yang berkaitan sekolah telah menjual semua maklumat pelajar dan penjaga kepada pihak IPTS. Sebab itu, semua nombor telefon samada telefon rumah atau handset, ada pada IPTS.

Juga, sebab itulah ada pihak IPTS yang mempunyai STAF YANG CERDIK & RAJIN, boleh menghantar surat tawaran menerusi pos.

Amatlah malang sekiranya benar pompuan itu bekerja dengan KLMU. Dah le PEMALAS;BANGANG pulak tu. Dia langsung tidak sesuai untuk bekerja dengan sebuah kolej yang ternama dan profesional yang bernama KLMU.

Kepada sesiapa yang membaca tulisan ini dan ada berkaitan dengan mana - mana IPTS, aku hendak maklumkan bahawa, pompuan bangang dari KLMU itu bukanlah yang pertama aku sekolahkan bab surat rasmi ini. Dan, insyaallah, dia juga bukanlah yang terakhir aku sekolahkan.

DAN, aku fikir, telah puluhan juga ejen dan staf IPTS yang aku sekolahkan bab surat rasmi ini. Aku tidak akan berhenti untuk menyekolahkan sesiapa sahaja yang tidak berminat untuk berurusan secara bersurat dengan aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MyBis

MOYANG AKU PESAN....

wahai anak cucu cicit piut sekelian... TAK BERUBAH : PADAH