Jumlah Paparan Halaman

10.11.12

MAKNA FTP.....


FTP - Felda Tipu Peneroka? Betulkah begitu?
Mari kita tinjau cerita dan foto yang disediakan oleh adik ipar salah seorang CEO Anak Syarikat Felda.

Felda Technoplant Sdn. Bhd disebut sebagai FTP. Penubuhannya di bawah Akta Syarikat 1965 bertujuan untuk menjalankan kerja – kerja dan urusan selepas itu bagi semua rancangan yang ditanam semula dan diserah untuk diurustadbir oleh FELDA.

Penyerahan kebun – kebun peneroka kepada FELDA bagi urusan tanam semula itu dilakukan secara bertulis menerusi surat perjanjian dan ditandatangan oleh kedua – dua pihak. Itu adalah dokumen rasmi dan sah.

Antara ceraian menarik di dalam surat perjanjian berkenaan adalah frasa “ Peneroka membenarkan FELDA untuk melantik satu agensi dalam kumpulannya untuk menjalankan kerja – kerja tanam semula dan kerja – kerja penyelenggaraan seterusnya”.
Berdasarkan persetujuan bersama itulah, FTP wujud di sebahagian besar rancangan – rancangan tanam semula FELDA di seluruh negara.

Zaman berganti, musim bertukar, khabarnya ada juga Pengurus FTP yang telah dibuang kerja kerana terlibat dengan skandal penyelewengan hasil. Ada juga yang difrozenkan kerana GAGAL melaksanakan tanggungjawab dan amanah yang diberikan. Itu adalah lumrah kerana kita adalah manusia biasa. Salah dan silap itu adalah rakan sejati manusia biasa.

Kebanyakan wajah rancangan tanam semula yang diurus oleh FELDA menerusi FTP adalah seperti ini.

 Di bawah adalah kebun sawit Omak CEO yang diurus oleh FTP.


TAHNIAH FELDA DAN FTP!.

DAN, ada juga senario seperti ini.

Ini bukan standard kebun sawit yang diurus oleh FELDA. Tetapi, inilah senario sekarang yang mempamerkan kehebatan teknologi baru FTP. Teknologi baru? Ya! Felda Technoplants Sdn. Bhd telah berjaya mendapatkan cara untuk menjadikan kebun sawit sebagai hutan dara.

Akhirnya, tuan kebun juga yang kaya. Hasil sawit dapat, kayu balak pun boleh dapat.


Satu lagi TEKNOLOGI BARU oleh Technoplants:
Buah relai yang tidak dipungut akhirnya bertukar menjadi minyak hitam seperti di bawah,
jika dipungut dan dihantar ke kilang, ianya akan menjadi minyak masak SAJI keluaran FELDA.
 
Jika senarionya adalah seperti mengaktifkan kebun sawit sebagai bakal hutan dara, aku fikir, amat sesuai jika gelaran KERJA MALAS, GAJI NAK LEBIH diberikan kepada Pengurus, Penolong Pengurus, Penyelia dan Mandur FTP. Turut sama layak mendapat gelaran itu adalah para Pengurus FELDA dan kakitangannya kerana mereka adalah wakil FELDA yang telah diamanahkan oleh para peneroka untuk mengurutadbir kebun mereka.

Jika gambarnya seperti ini,
jelas dan nyata FELDA menerusi FTP adalah sesuai digelar FELDA TIPU PENEROKA kerana tidak mematuhi kandungan surat perjanjian itu.

Kepada rakan – rakan kakitangan yang rancangannya bergambar seperti ada usaha untuk mengwujudkan hutan dara di kebun sawit, bawak – bawaklah bertaubat dan hantarlah permohonan untuk bersara awal supaya anda tidak berterusan menipu peneroka.

CUIT SIKIT:

Kepada anak – anak peneroka, tidak kira samada anda golongan bijakpandai dan pintar atau termasuk di dalam golongan bangang, bawak – bawaklah diri menjenguk kebun ayah / ibu / pusaka anda kerana sahih kandungan surat perjanjian yang telah ditandatangan oleh ayah / ibu anda sebelum ini, turut mengikat anda sebagai pewarisnya.
Contohi usaha rakan kita ini,


Perkara 17 itu turut membenarkan kita mengambil tahu, memantau dan menyergah FELDA dan FTP supaya TIDAK MENIPU PENEROKA LAGI.
Selamat maju jaya semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MyBis

MOYANG AKU PESAN....

wahai anak cucu cicit piut sekelian... TAK BERUBAH : PADAH