Jumlah Paparan Halaman

30.8.13

MEMERDEKAKAN PASUKAN.....

Esok bakal bermula pusingan kedua perlawanan peringkat kumpulan Piala Malaysia 2013. Lapan perlawanan bakal berlangsung di lapan arena berbeza dengan tiga waktu sepak mula berlainan.

Secara kebetulan, empat pendahlu kumpulan bakal beraksi di arena lawan. Seumpama sengaja, malam esok pendahulu kumpulan bakal bertemu pasukan corot kumpulan masing - masing.

KUMPULAN A;
Tanpa Irfan Bakti, Selangor bakal turun dengan motivasi yang berbeza. Boleh jadi ianya lebih bersemangat, boleh jadi juga bertambah merudum. Mungkinkah Merah Kuning bertambah cemerlang atau meneruskan situasi MERAH PADAM? Seronok untuk kita ikuti.

Satu lagi keputusan BUKAN MENANG buat Selangor bermakna Misi 33 bakal menjadi kenangan semata - mata.

ATM selaku Naib Johan 2012, pastinya masih terkejut dengan keputusan dramatik di Pasir Gudang Selasa lalu. Johor menjadi pasukan liat di kumpulan ini. Rekod Johor di Selayang juga amat baik. Mereka muncul pasukan tunggal menewaskan pendahulu kumpulan. Ianya berlaku di Selayang pada 24 Ogos lalu. Bukan lawan mudah buat ATM biarpun bermain di Selayang.

KUMPULAN B;

Kehangatan kumpulan ini pastinya hanya berkisar kepada PKNS FC dan Darul Takzim FC. Usai pusingan pertama, amat jelas betapa T-Team FC dan Felda United FC gagal berdiri sama tinggi dengan dua pasukan di atas mereka.

Bagaimanapun, sedikit kelekaan bakal mengundang padah buat pendahulu. Jika ada keputusan pelik berlaku selepas ini, bolehlah dijemput SPRM untuk sama - sama bermain di Piala Malaysia.

KUMPULAN C;
Kelantan dan Pahang masih belum tewas. Tetapi belum juga selamat. Negeri Sembilan biarpun tewas sekali, masih mempunyai harapan. Bukan setakat harapan tipis seperti Selangor. Ianya memang harapan besar dan nyata.

Rekod Liga Super di Kota Bharu musim ini keputusannya seri 0-0. Maknanya, NS boleh memungut sekurang - kurangnya satu mata di Kota Bharu malam esok. Dalam ertikata lainnya, boleh juga menang sekiranya nasib baik bersama NS. Tuah Merdeka siapa tahu.

Nyawa perjuangan Terengganu bakal berakhir malam esok jika gagal mencapai KEMENANGAN. Pilihan yang amat terhad buat mereka. Di kem Pahang, pemilihan Razman Roslan ke Skuad Harimau Malaya pastinya menjadi tonik tambahan untuk sekurang - kurangnya memungut satu mata di Kuala Terengganu.

KUMPULAN D;
Kejayaan Kedah meraih satu mata di Jalan Besar 20 Ogos lalu, pastinya menjadi suntikan semangat buat Perak malam esok. Sementelahan pula, Perak masih segar dengan kemenangan 1-0 di Ipoh, Selasa lalu.

Buat Lions XII, mereka juga sama dengan Terengganu dan Selangor. Malam esok, tiada keputusan lain selain menang yang boleh dicatatkan.

CUIT SIKIT:

Aku fikir, ramai para peminat dan pengikut Piala Malaysia 2013 gembira dengan situasi sekarang. Gembira kerana tiada lagi pasukan yang sama menjadi kuasa bola tempatan. Tiada lagi ungkapan, bila ada pertandingan, kita dah tahu Johannya. Pertandingan ini hanya untuk mencari Naib Johan sahaja.

Ianya juga memberikan pengajaran betapa wang dan kuasa, tidak mampu untuk meraih kejayaan. Iany juga memberi ikhtibar betapa nama dan sejarah silam yang gah itu, hanyalah sejarah. Bukan kepastian untuk terus kekal zaman - berzaman.

Semuanya hanya satu. Prestasi dan konsistensi semasa. Nama gah dan kejayaan di AFF 2010 tidak boleh lagi dijadikan ukuran di 2013. Hanya yang konsisten seperti Aidil sahaja yang dikekalkan.

Sime Darby, PKNS, Pahang dan Perak menjadi pendahulu kumpulan. Ianya bukanlah impian ramai pihak sebelum ini. Namun, itulah hakikatnya. Siapa sahaja yang menang secara konsisten bakal berada di atas

Sejarah yang pernah tercipta mungkin boleh berulang. Tetapi, wang dan kuasa pasti tidak mampu untuk membeli sejarah dan mengulanginya kembali.

Sempena Ulang Tahun Kemerdekaan Negara Ke 56 ini, aku harap biarlah pasukan - pasukan teratas itu, termasuk NS, terus memerdekakan diri dengan mencapai kemenangan biaarpun beraksi di arena lawan.

MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MyBis

MOYANG AKU PESAN....

wahai anak cucu cicit piut sekelian... TAK BERUBAH : PADAH