Jumlah Paparan Halaman

27.8.13

FENOMENA 3P.....


Empat hari menjelang sambutan kemerdekaan ke 56, pusingan pertama Piala Malaysia 2013 berakhir dengan kejutan.

Samada ianya kejutan besar atau kejutan kecil, terpulang kepada perspektif anda.

Bagi aku, apabila Selangor dan Lions XII FC gagal mencapai kemenangan dalam tiga perlawanan, maknanya itu adalah kejutan besar. Kejutan besar dalam konteks kedua - duanya adalah Juara dan Naib Juara Liga Super 2013.

Kejutan lebih besar dilakukan oleh PKNS FC. Pasukan dari balang tiga ini, berada di tangga teratas Kumpulan B. Lebih manis, PKNS FC, turut mencatat rekod menang 100% dan masih tanpa bolos.

Kejutan paling besar pastinya dilakukan oleh SIME DARBY FC. Pasukan yang juga berada di balang tiga ini, sedang mengungguli Kumpulan A.

Dua lagi kumpulan, C dan D diungguli oleh dua P. Pahang dan Perak juga dari balang dua, melengkapkan penguasaan pasukan bukan pilihan utama menguasai setiap kumpulan.
3P. PKNS FC, PAHANG dan PERAK membentuk fenomena baru di Piala Malaysia yang penuh dengan kejutan. SIME DARBY FC melengkapkannya. Maknanya, dua pasukan negeri dan dua pasukan kelab sedang gah di carta kumpulan.

Pasukan kelas dua di hujung negeri juga mencatatkan keputusan yang baik. Malah lebih baik daripada pasukan kelas satu dari kawasan yang sama. Belum kalah selepas tiga perlawanan, menyaksikan pasukan itu merupakan satu - satunya penghuni tempat kedua kumpulan yang datang dari balang empat.

Biarpun masih jauh perjalanannya, setakat ini, beginilah carta kalah mati.
CUIT SIKIT:

Bagaikan diatur - atur, tiga mata membezakan diantara pasukan teratas dan kedua di Kumpulan B dan D. Pasukan teratas dan kedua di Kumpulan A pula hanya dipisahkan dengan satu mata. Manakala di Kumpulan C [ Kumpulan Maut ], hanya perbezaan jaringan memisahkan pasukan teratas dan kedua.

Kecuali Kumpulan B, pasukan di tangga ketiga setiap kumpulan juga hanya dibezakan dengan satu mata berbanding pasukan di tangga kedua. Malah, NS di tangga ketiga Kumpulan C hanya dibezakan dengan satu mata berbanding pendahulu kumpulan, Pahang.

Dan, sebagai makluman, setakat tiga perlawanan ini, belum ada satu pasukan pun yang telah disahkan tersingkir daripada saingan Piala Malaysia 2013.

Kesemua 16 pasukan termasuk Felda United FC yang masih belum mendapat mata itu, masih memiliki peluang untuk ke peringkat kalah mati. Peluang menjulang piala pada 3 November nanti masih ada. Tetapi dengan syarat. Kesemua pasukan harus mengekalkan kemenangan yang dicapai. Di samping wajib pula menterbalikkan keputusan yang tidak memihak di pusingan pertama itu.

Maksudnya, jika NS menang di Kuala Terengganu tempohari, wajiblah ia menang di Paroi nanti. Jika kalah di Paroi, wajib jugalah ia menang di Kuantan nanti. Dan, seandainya keputusan seri di Paroi itu satu nikmat, wajarlah ianya dikekalkan pencapaian itu di Kota Bharu nanti, Menang pasti lebih baik.

Aku kira usai perlawanan keempat nanti, akan lebih jelaslah pasukan - pasukan yang bakal meneruskan saingan di peringkat kalah mati. Jika tidak berubah, aku fikir, MISI 33 itu bakal menjadi satu Mitos semata - mata.
Di saat negara menyambut ulangtahun ke 56 Kemerdekaan, kesemua 16 pasukan yang bertanding, pastinya turut mahu memerdekakan diri daripada tersingkir awal di Piala Malaysia 2013.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MyBis

MOYANG AKU PESAN....

wahai anak cucu cicit piut sekelian... TAK BERUBAH : PADAH