Jumlah Paparan Halaman

27.7.13

KUMPULAN MAUT PIALA MALAYSIA 2013.....

Menyambung catatan sebelum berbuka puasa tadi, aku paparkan betapa perit dan pedihnya setiap pasukan yang bakal berentap mulai 20 Ogos nanti.
Ramalan aku:
KUMPULAN A bakal dikuasai Selangor dan ATM. Bagi aku, Sime Darby FC dan Johor tidak cukup karektor untuk melangkah lebih jauh.

Di Kumpulan B, wajiblah pasukan jutawan Darul Takzim FC dan PKNS FC menguasainya. Jika ada kejutan, T - Team FC boleh melakukannya. Dan, andainya Shafiq Rahim dan Safee Sali tidak menyerlah di Piala Malaysia, malanglah King Gobal dan pasukan Harimau Malaya.

Kumpulan D bakal dikuasai sepenuhnya oleh Lions XII dengan tiga kemenangan di Jalan Besar hampir pasti. Jika bukan Perak sebagai pencabar utamanya, Sarawak mungkin boleh membuat kejutan. 

Suka atau tidak, Kumpulan C perlu diakui sebagai KUMPULAN MAUT. Rekod empat musim terakhir Piala Malaysia itu menyaksikan Kelantan dan Negeri Sembilan mempunyai persamaan dari aspek pencapaian. Dua Johan, Satu Naib Johan dan satu Suku Akhir.

Dua bekas juara, Pahang dan Terengganu juga tidak boleh diabaikan. Secara kasar, selain status Naib Johan 2011, Terengganu dan Pahang mempunyai persamaan prestasi dalam tempoh empat tahun itu.

Dari kumpulan C, aku memilih Kelantan dan Terengganu akan ke Suku Akhir. NS dan Pahang? Aku letakkan kedua - duanya sebagai pasukan pengacau sahaja.

Pahang tidak konsisten permaiannya. Benteng mereka ada masalah komunikasi sebenarnya. Terlalu bergantung kepada Alex untuk mencatur permainan.

Di pihak NS, aku tidak melihat mereka boleh melangkah jauh kerana kekurangan pemain berkarektor sebagai Jeneral Padang seperti di era Shukor Adan dan Otai - Otai musim 2011 itu. Selain Nazrin Nawi, siapa pemain NS yang telah beraksi bagus musim ini? Adakah Halim Zainal? He he he.

Agak menarik kerana kesemua pasukan musim ini turut bertanding musim lalu. Dalam makna yang lain, tiada lagi alasan faktor pengalaman bakal membezakan mereka. Setiap pasukan setidak - tidaknya mempunyai satu pengalaman manis dan pahit musim lalu.

Seperkara lagi, Piala Malaysia adalah perlawanan berbeza. Tiada langsung kaitan dengan prestasi di Liga atau Piala FA. Hanya ada sebelas perlawanan untuk menentukan juara.

Malangnya, Sang Juara tidak akan ke mana - mana. Tiada sebarang tiket untuk mereka bermain di peringkat Asia. Sesuatu yang amat malang buat juara piala bersejarah dan berprestij ini.

CUIT SIKIT:

Di saat Sathia mengatakan Kumpulan A adalah kumpulan terbuka, aku fikir ramai juga Pengurus Pasukan dan Ketua Jurulatih masih tergaru - garu kepala. Memikir dan mencongak strategi ampuh buat menghadapi lawan.

Empat perlawanan dalam tempoh 12 hari di bulan Ogos pastinya memerlukan pemain yang betul - betul fit. Mementingkan strategi yang betul. Mewajibkan mereka menurunkan barisan yang jitu dan sefahaman.

Dengan jadual padat itu, tiada lagi congak ujian dan keserasian pemain seperti amalan King Gobal.

Dan, ramalan awal finalis Piala Malaysia 2013 adalah,
Aku fikir, jika Selangor bertemu Lions XII di Final 3 November nanti, seluruh negara akan menjadi penyokong Gergasi Merah.

Jangan marah Jang dan Milah. Itu hanya ramalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MyBis

MOYANG AKU PESAN....

wahai anak cucu cicit piut sekelian... TAK BERUBAH : PADAH