Jumlah Paparan Halaman

28.5.11

6335-INDAH KHABAR DARIPADA RUPA.....

Sesuatu yang indah di dada akhbar, tidak semestinya indah juga di lapangan. Apatah lagi jika ianya melibatkan sesuatu yang berkaitan fakta dan data.

Jika tidak percaya, teruskan meneliti catatan ini.
Setakat khabar yang di atas, bolehlah diucapkan tahniah kerana empat angka yang cantik tu. Mungkin angka tu sesuai untuk KAKI NOMBOR yang ramai kat FELDA tu.

Teliti seterusnya,
Bila tiba sektor yang diceburi, aku tidak melihat sesuatu yang baharu yang sepatutnya muncul di laporan itu. Contoh kepada sektor yang baru yang aku maksudkan ialah, sektor pelancongan. Aku kata begitu kerana telah ada produk "homestay" di wilayah ini. Namanya F'Best Homestay FELDA SERTING HILIR. Dah tutup ke tempat tu?

Analisa lagi,
SEBELAS?
Yang ini, memang kelakar dan tidak langsung menunjukkan Pegawai Usahawan Wilayah Raja Alias ini seorang yang hebat dan terbaik dari ladang dan lautan. Beliau bukan muka baru. Beliau sudah 30 tahun berkhidmat dengan FELDA. Beliau juga sudah hampir lima tahun di jawatan itu. Takde la hebatnya, kalau angka 11 tu di baca seperti di bawah ini.

Kalau setakat 11 tu, aku percaya, mereka ini berjaya kerana mereka telah berjaya lebih dahulu daripada usaha FELDA menubuhkan Jabatan dan Unit pembangunan Usahawan.

Yang sebelas orang ini aku percaya adalah para peneroka yang berusaha sendiri untuk mengubah nasib mereka sebaik sahaja masuk rancangan. Bukannya berjaya kerana dorongan dan bimbingan serta latihan oleh Pegawai Usahawan Wilayah Raja Alias.

Aku fikir, sebelas ini juga bukanlah usahawan generasi kedua yang mengikuti program TUNAS MEKAR dan KADET LADANG. Kalau program TUNAS MEKAR untuk melahirkan Usahawan di kalangan Siswazah itu gagal melahirkan usahawan berskala besar, bolehlah aku katakan tiada apa yang berubah sebenarnya.

Dan tiada apa pun yang dilakukan di Unit Pembangunan Usahawan selain daripada menelefon rancangan untuk mendapatkan laporan. Setakat mengumpul dan melaporkan laporan, itu bukanlah dianggap berusaha dan berjaya.
CUIT SIKIT:

Angka 11 tu rupa - rupanya hanyalah seumpama kulit bawang apabila dibandingkan dengan jumlah sebenar peneroka di Negeri Sembilan dan Nasional.

Kalau itulah angkanya, lebih baik jangan siarkan di akhbar. Buat malu orang FELDA je.

Bak kata orang Jempol, TAK MENDALAMKAN AIR.

Kata nak 'going international'. Tapi ada sebelas je. Itu pun belum tentu mampu bersaing dengan pemain - pemain industri lainnya.

Jadi, sejak adanya Pegawai Usahawan ini, apa yang berubah?
Lu PIKIR la SENDILI.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MyBis

MOYANG AKU PESAN....

wahai anak cucu cicit piut sekelian... TAK BERUBAH : PADAH