Jumlah Paparan Halaman

21.6.11

JAGALAH KEPALA LUTUIT.....



Seterusnya......


CUIT SIKIT:

Ada beberapa isu di sini yang patut kita renungkan.

Pertama, My Kad adalah penting untuk membuktikan kita adalah warganegara. Simpanlah dengan selamat. Biarlah kita hilang asalkan My Kad tidak hilang. Hilang My Kad denda bermula RM 100.00 dan seterusnya. Kalau kita hilang, tiada siapa yang akan didenda. My KAD DIDAHULUKAN, DIRI ANDA DIUTAMAKAN.

Kedua, Jabatan Pendaftaran Negara [JPN] telah melaksanakan tugasnya dengan cekap dan toleransi. Cekap kerana mematuhi garis panduan atau manual prosedur kerja jabatan. Denda tidak boleh dilupuskan, tetapi boleh dikurangkan atas budi bicara. Tahniah dan syabas JPN Perlis.

Ketiga, sokongan pihak Setiausaha Kerajaan Negeri dan Penghulu supaya dikecualikan denda kepada pihak yang bermasalah ini, nampaknya tidak dihiraukan oleh pihak JPN, kerana manual prosedur kerja mereka menyatakan kes ini tidak termasuk di klausa kes yang boleh dikecualikan denda. Orang miskin dan tidak mampu, tidak boleh tidak, WAJIB membayar denda berkenaan walaupun anda mendapat sokongan pihak atasan pentadbiran Kerajaan Negeri. Nampaknya air liur pihak SUK dan Penghulu dah tak masin lagi...

Keempat, aku fikir, kes ini tidak akan muncul di dada akhbar sekiranya semua pihak menjaga kepala lutut mereka dengan baik dan selamat. Kerana berfikir dengan menggunakan kepala lutut [orang Perlis kata LUTUIT], pegawai JPN telah lupa bahawa khidmat paling cemerlang yang boleh diberikan ialah dengan meringankan beban orang miskin. Peraturan yang tercatat boleh diatasi dengan budi bicara dan akal budi yang luhur, selaras slogan RAKYAT DIDAHULUKAN.

Mengurangkan denda bukanlah jawapan kepada kes di atas. Bagi aku, pelupusan denda dan diiringi dengan surat amaran kepada Sdr. Mohd. Ridzuan adalah lebih baik dalam kes ini. Nasib baik Mohd. Ridzuan menggunakan kepala cerdiknya untuk mencari rebung buat membayar denda. Kalau Mohd Ridzuan turut menggunakan kepala lutuit untuk mencari duit buat membayar denda, mungkin berlaku pula kes jenayah di Perlis.

Akhirulkalam, jagalah KEPALA LUTUIT anda. Gunakanlah di masa yang betul, di tempat yang betul, dengan tujuan yang betul dan, dengan orang yang betul. Kuasa hanya nampak berkuasa apabila dilaksanakan kepada simiskin.

Kalau kes itu berlaku kepada VIP ? Lu jawaplah sendiri..........................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MyBis

MOYANG AKU PESAN....

wahai anak cucu cicit piut sekelian... TAK BERUBAH : PADAH