Jumlah Paparan Halaman

15.6.11

CATATAN KE SERATUS.....

FELDA UNITED.....nama yang dilhamkan oleh YAB Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak, ketika sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri FELDA.


Maka, munculah satu jenama baru di FELDA. Kebiasaannya, jenama baru berkaitan FELDA adalah berkaitan usaha FELDA untuk menambah sumber pendapatan. Samada ianya berkaitan pendapatan peneroka atau pun pendapatan organisasi demi kebaikan dan masa hadapan warganya.


Namun, FELDA UNITED bukanlah jenama dan usaha komersil FELDA. FELDA UNITED adalah satu jenama untuk memperkenalkan FELDA menerusi sukan, khususnya bola sepak. Di awal kemunculannya di Liga FAM, ianya bukanlah satu omongan. Ianya adalah lambang kepada kegigihan warga FELDA untuk berjaya. Mungkin ketika itu, para pemainnya adalah kakitangan dan anak peneroka FELDA sendiri. Semangat FELDA membara di jiwa mereka.

Muncul Naib Juara Liga FAM, FELDA UNITED bertarung pula di Liga Premier. Akhirnya, berkat muncul Juara Liga Premier 2010, FELDA UNITED berdiri sama gagah dan sama rendah dengan pasukan - pasukan elit bola sepak negara di Liga Super. Sama - sama menyepak dan disepak oleh Kelantan, Terengganu dan Selangor. Hebatkan.

Catatan awal FELDA UNITED memang hebat. Tiga bulan pertama Liga Super berlangsung, 3 Ketua Jurulatih kehilangan jawatan angkara pasukan mereka kalah kepada FELDA UNITED. Mustakeem Omar, Ahmad Yusuf dan Wan Jamak adalah mereka yang aku maksudkan.
Anehnya, memasuki pusingan kedua Liga Super, FELDA UNITED pula yang sepatutnya membuang Ketua Jurulatihnya. Aku kata perlu buang sebab ternyata beliau hanya bercakap kosong setiap kali bercerita tentang kemampuan FELDA UNITED di kaca tv.
PENCAPAIAN PUSINGAN PERTAMA

PENCAPAIAN PUSINGAN KEDUA
 CUIT SIKIT:-

Kerana adanya KPI untuk pasukan ini, sepatutnya Pengarah Besar FELDA tidak bertindak sebagai Pengurus Pasukan. Dengan perbelanjaan yang menelan jutaan ringgit, sepatutnya, Ketua Jurulatih juga dilantik sebagai Pengurus Pasukan.

Pengurusan dan Kepimpinan Tertinggi FELDA UNITED sewajarnya menswastakan Jawatan Pengurus Pasukan kepada Ketua Jurulatih sepertimana amalan Manchester United dan lain - lain kelab profesyional. Dan, sepatutnya ada " punish and rewards " buat beliau.

Sepatutnya, Pengurusan akan bertindak serta merta ke atas kegagalan E.Elavarasan selaku Ketua Jurulatih FELDA UNITED, sepertimana mereka bertindak serta - merta kepada mana - mana Pengurus Rancangan yang tidak perform. Kalau sekadar menang dua kali daripada 13 perlawanan di pusingan kedua ini, apa guna Ketua Jurulatih ini masih disimpan di Wisma FELDA?

Kalau dilihat keadaan semasa, pastinya sebarang kegagalan FELDA UNITED tidak akan diambil tindakan kerana Pengurus Pasukannya adalah Pengarah Besar FELDA sendiri. Siapa yang berani menyingkirkan beliau?

Tanpa perubahan di peringkat "TOP" ini, aku percaya kekalahan kesebelas di Shah Alam pada 14 Jun akan menjadi pusara kepada FELDA UNITED....
ANGKA 11 YANG SEUMPAMA BATU NISAN DI KUBUR....

AKU KRITIK sebab aku tahu apa orang luar kata tentang FELDA dan FELDA UNITED.....jangan sampai FELDA UNITED menjadi satu lagi kegagalan pelaburan FELDA seperti ladang koko di FELDA LEPAR UTARA 3 , 6 dan 7 di tahun 80'an dahulu.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MyBis

MOYANG AKU PESAN....

wahai anak cucu cicit piut sekelian... TAK BERUBAH : PADAH