Jumlah Paparan Halaman

4.1.17

PBNS KEKAL PERANGAI LAMA.....

Tanpa sebarang hebahan, hari ini PBNS telah selamat melancarkan jersi dan juga semua pasukan kelolaannya untuk pertandingan Liga Malaysia 2017.

Ingat! Tahun 2017 bukan lagi tahun 2004. Mengapa 2004? Sebab, bermula tahun berkenaanlah Tok Mat menjadi Presiden PBNS secara lantikan terus kerana perlembagaan PBNS mewajibkan MENTERI BESAR NS sebagai Mr. Presidennya.

Selepas 13 tahun, Tok Mat dan PBNS masih meneruskan budaya elit dan ekslusif serta jauh daripada penyokong dan peminat pasukan NS.

Saban tahun kecuali SEKALI. 2015 [ jika tidak silap ] PBNS menjarakkan diri daripada orang ramai setiap kali melancarkan pasukan dan juga jersi musim baru.

Majlis memperkenalkan jersi dan pasukan ini untuk siapa? Untuk peminat yang ramai atau untuk 50 ketul kepala otai berfikiran lama?

Dijangka 2018, semua pasukan akan diswastakan selaras kehendak penganjur Liga M. Swasta bermakna setiap pasukan WAJIB ada sumber kewangan yang kukuh.

Mana sumber kewangan? Tentunya menerusi penajaan, jualan tiket dan juga cenderahati pasukan.

Selain penaja korporat, kumpulan sasar sumber kewangan, pastilah para penyokong dan peminat setia dan tidak setia pasukan berkenaan.

Bab korporat ni, aku fikir setakat 2017 ini, NS masih kuat sebab tanah Sendayan belum habis dimajukan. Macamana dengan 2018 dan tahun - tahun seterusnya? Apa akan berlaku sekiranya berlaku pertukaran MB? Itu belum lagi diambilkira berlaku pertukaran parti memerintah.

Akhirnya, PBNS bakal menghadapi jalan buntu mencari duit sekiranya masih kekal dengan budaya dan elit serta ekslusif ini.

Sepatutnya, PBNS mengambil peluang menerusi majlis perlancaran jersi dan pasukan ini untuk mendekati peminat. Buat di khalayak ramai. Contohnya di Stadium Mini Kuala Pilah yang pernah menjadi arena rasmi NS di zaman pop yeh yeh dulu.

Sebagai sampingan, juallah jersi replika pada harga berpatutan dan sesuai dengan poket peminat. Googlelah untuk mengetahui bagaimana Buriram United FC membuat duit hasil jualan jersi replika semasa majlis perlancaran musim baru mereka.

Jika tidak mahu sokongan peminat, aku cadangkan PBNS mengadakan semua perlawanan Liga Malaysia secara tertutup dan ekslusif di Klana Resort.

CUIT SIKIT:

Jika susah sangat mahu belajar dengan Buriram, belajarlah dengan;
Itulah antara punca mengapa KEDAH sentiasa ada penyokong setia di saat mereka berada di bawah.

Kalau nak sokongan dan duit daripada penyokong dan peminat, dekatkanlah diri dengan mereka.

Belajarlah mendekati peminat dan keluar daripada bilik berhawa dingin dan berkerusi empuk.

Malanglah PBNS apabila gagal mengambil kesempatan membuat duit pada 04/01/17.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MyBis

MOYANG AKU PESAN....

wahai anak cucu cicit piut sekelian... TAK BERUBAH : PADAH