Jumlah Paparan Halaman

23.2.13

ANALISA NS JAN-FEB.....

Usai perlawanan di Paroi, bermakna lengkaplah lapan perlawanan buat NS bagi musim Liga Super 2013 ini.

24 pasukan menyertai Liga Premier dan Liga Super, hanya NS satu - satunya pasukan yang belum MENANG. UiTM dan NS Betaria yang berada di dua tempat corot Liga Premier itu pun sudah merasa menang.

Rekod lapan perlawanan NS bagi musim ini,
Ringkasan pencapaian setakat ini,
Peratusan PENCAPAIAN 2013,
Perbandingan 2013 dan 2012 bagi tempoh yang sama [ lapan perlawanan ],

PANDANGAN DARI LUAR GARISAN:

Dikendalikan oleh seorang Jurulatih asing tetapi boleh berbahasa Melayu loghat Indonesia, NS mempunyai corak permainan yang agak mudah. Bertahan dan serang balas.

Seperkara lagi, NS aku lihat cukup gemar membuat percubaan mengejut dari luar kotak penalti. Agak positif.

MALANGNYA, percubaan - percubaan begitu amat mudah buat penjaga gol kerana ianya dilakukan secara terus. Adalah lebih baik jika percubaan deras itu dilakukan dengan sedikit teknikal seperti cara 'outside kick' atau 'inside kick'. Lebih mengelirukan penjaga gol.

Sepakan deras yang tepat ke penjaga gol sebenarnya bukanlah pemberi peluang jaringan melainkan tatkala sepakan itu dibuat, sipenjaga gol menutup matanya.

Setakat ini, Modibo dan kenkawan di barisan pertahanan layak dipuji. Rashid Mahmud dan tenteranya di midfield cukup rajin. Namun, kerajinan mereka hanyalah sebagai pihak yang bertahan bukannya sebagai pihak yang menyerang. Bahagian midfield NS langung tidak mempunyai pemain yang boleh mengawal bola dan juga mengawal permainan sejak ditinggalkan oleh Rezal Zambery Yahya.

CADANGAN:

Jika aku diberikan peluang untuk mengatur pemain, aku akan letakkan Porras sebagai 'attacking midfilder'. Dia ada sedikti skill untuk mengawal bola dan mengatur permainan. Di hadapan, siKocik Shahurain Abu Samah adalah pilihan aku sebagai striker tunggal. Sayap kanan biarlah dimainkan oleh Eddy Helmi atau Nizam Ruslan.

Mengikut maklumat yang aku lihat, Porras bukanlah seorang penjaring gol yang konsisten. Biarlah dia bermain di belakang striker utama. Mungkin nasib NS boleh berubah kepada pasukan yang tidak seri dan kalah lagi.

CUIT SIKIT:

Jika tidak berubah kedudukan di Liga Premier dan Liga Super, musim 2014 nanti bakal menyaksikan UiTM dan NS Betaria bermain di Liga FAM. Tempat keduanya - duanya bakal diisi oleh dua pasukan dari Liga Super. Salah satunya adalah NS.

Pasti semua orang tak mahu melihat senario itu. Bangkitlah jentera serangan NS. Jaringkan gol dan menang semua 14 perlawanan yang menanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MyBis

MOYANG AKU PESAN....

wahai anak cucu cicit piut sekelian... TAK BERUBAH : PADAH